Augant elektromobilių skaičiui, daugelis vairuotojų susiduria su vienu paprastu, bet kebliu klausimu – kur įkrauti savo transporto priemonę, jei gyveni daugiabutyje? Ir ar tikrai įkrovimo stotelių įrengimas yra įmanomas be bendrijos sutikimo?
Tiesa tokia: viena stotelė – visas procesas, kuriame susiduria teisė, kaimynų interesai, techniniai reikalavimai ir… tolerancijos ribos.
Kodėl negalima tiesiog įsukti stotelės „sau“?
Net jei turite savo automobilio stovėjimo vietą, dažnai ji yra bendroje teritorijoje, o elektros tinklas – bendras. Tai reiškia, kad net ir paprastas stotelės prijungimas prie elektros reikalauja:
- bendrijos (ar namo gyventojų) daugumos sutikimo;
- atskiros paraiškos elektros tiekėjui (ESO);
- atsakingo pirmininko ar administratoriaus veiksmų;
- atitikties STR reikalavimams bei saugumo normoms.
Trumpai tariant, savavališkai veikti – ne tik techniškai sunku, bet ir teisiškai pavojinga.
Kaip atrodo visas procesas žingsnis po žingsnio?
- Iniciuoti klausimą bendrijoje. Pateikite pasiūlymą posėdyje arba elektroniniu būdu.
- Gauti rašytinį pritarimą. Daugeliu atvejų reikalinga gyventojų daugumos (50 % +1) balsų.
- Kreiptis į specialistus. Inžinieriai įvertins galimą tinklo apkrovą.
- Pateikti paraišką ESO. Ją turi pasirašyti bendrijos pirmininkas arba administratorius.
- Įrengti stotelę pagal reikalavimus. Stotelė turi turėti OCPP 1.6 protokolą, IP apsaugą, galios valdymą.
- Sudaryti taisykles. Reikia aiškiai sutarti, kas naudosis stotele, kaip bus mokama už elektrą, kas atsakingas už priežiūrą.
Dažniausios klaidos, kurias daro norintys įsirengti stotelę
- Ignoruojama kaimynų nuomonė ir sutikimas.
- Pasirenkami netinkami meistrai – kyla pavojus gaisrui ar ESO sankcijoms.
- Neapskaičiuojamas elektros galios poreikis – sistema gali būti nepakankama.
- Nėra jokio susitarimo dėl mokėjimo ar priežiūros – atsiranda ginčų.
Norint išvengti konfliktų, rekomenduojama viską aprašyti protokole ar net sutartyje su bendrija.
Kada verta įrengti stotelę visai bendrijai?
Jei net keli gyventojai turi arba planuoja elektromobilius, ekonomiškai naudingiau įsirengti keletą viešų stotelių su galimybe dalintis išlaidas ir prisijungimo galimybes. Tai padeda:
- išvengti elektros tinklo perkrovų;
- gauti valstybės subsidijas (iki 80 %);
- padidinti viso namo vertę;
- kurti draugišką elektromobilumo ekosistemą.
2025 m. Energetikos ministerija teikia paramą tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims, kurie stoteles įrengia bendrijos sklype arba šalia daugiabučio. Informaciją galite rasti: esinvesticijos.lt.
Tikra istorija: kaip viena bendrija išvengė konflikto ir gavo finansavimą
Kauno centre gyvenanti Aušra ilgai kėlė klausimą apie stotelės įrengimą. Iš pradžių bendrija buvo skeptiška – „kam reikia, juk čia ne Tesla kvartalas“. Tačiau pateikus aiškų planą, kaštų paskirstymą ir nurodžius galimą paramą – nuomonės pasikeitė. Dabar bendrija turi 2 stoteles, o net gyventojai be elektromobilių džiaugiasi – išnuomotos vietos generuoja papildomų pajamų.
Ar verta pradėti?
Taip, bet tik teisingai. Jei svarstote apie įkrovimo stotelę daugiabutyje – nepradėkite nuo stotelės pirkimo. Pradėkite nuo bendruomenės. Tik tada turėsite šansą gauti pritarimą, išvengti konfliktų ir, svarbiausia – ilgalaikio techninio bei teisinio galvos skausmo.